Lær hemmeligheden bag optimalt team-samarbejde


Fugle i formation71% længere!
Det er hvad gæs får ud af flyve i V formation. Der kan de nemlig få gavn af hinandens opdrift og opmuntrende kalden. De skiftes til at tage styringen og kan derfor bruge hinandens unikke viden optimalt. Det samme gør sig gældende for os når vi samarbejder i teams.

Vi har længe vidst at mennesket er “bygget” til at arbejde i små, hurtige og agile teams – men at det det kan øge lønsomheden med mere end 30 procent er ny viden.

Det er uhyre interessant, som mange arbejdspladser ønsker produktivitet, effektivitet og en solid bundlinje…alle relevante og vigtige faktorer, men ikke desto mindre, så er der rigtig mange, der alligevel ikke oplever det ønskede resultat…uanset hvor gode deres intentioner og strategier er.
De ved godt, at samarbejde er essentielt, men det er svært for virksomheden selv at skulle skabe de gode teams – for hvad virker egentlig?

Det bliver svære og svære at fastholde medarbejdere, samarbejdet halter, møder er ofte dødeligt kedelige, mens sygefraværet bestemt ikke bliver mindre rundt omkring.

De 5 dræbere af optimalt samarbejde (Men som vi i dag ved hvordan man undgår):

# Uopmærksomhed overfor resultatet  – Fokus på egen status og ego
# Unddragelse af ansvarlighed – lave standarder
# Manglende commitment – tvetydighed
# Frygt for konflikter – kunstig harmoni
# Fravær af tillid – usårlighed/ikke-sårbarhed

Normalen er oftest, at vi prøver os frem med kaffepauser, zoneterapi, stillerum, frihed under ansvar og meget andet, men ikke altid hjælper det…For til stadighed oplever jeg, når jeg er ude som konsulent for virksomheder og rådgiver om psykisk trivsel og sammenhængen frem mod bedre resultater, at de er frustrerede eller uforstående over for at deres personale ser travle, triste, uenergiske eller irriterede ud, samt at der ofte er noget der “ikke helt fungerer” og at samarbejdet ikke kører optimalt.

Tillige har over 400.000 danskere dagligt alvorlige symptomer på stress og nyere forskning tyder på , at det enkelte menneskes personlige trivsel er essentiel for at vi kan interagere flydende, frit, glædesfyldt og energisk med hinanden. Faktisk er mangel på arbejdsglæde en gigantisk udfordring, som eksisterer flere og flere steder – med alvorlige konsekvenser til følge for både enkeltpersoner og hele virksomheder.

De fleste virksomhederne ønsker heldigvis også at deres ansatte har det godt, for de ved at det modsatte vil gå udover arbejdsevnerne. Typisk så ønsker virksomhederne, at deres ansatte:

# Er psykisk robuste
# Har energi til arbejdsdagen
# Kan tackle konflikter egenrådigt
# Er selvledende og kan tage symptomer i opløbet
# Formår at samarbejde med hinanden

Men når det nu ikke altid er sådan, så skyldes det en forældet måde at tænke på…!

32Midt i tanken om overlevelse og vækst glemmer mange, at det er mennesker vi har med at gøre – og der skal være nogle helt særlige vilkår tilstede før naturlig motivation, glæde og engagement indtræffer…og jeg mener bestemt, at det er tid til sætte mennesket forrest i erhvervslivet !

Vores fantastiske team-evner er nemlig et naturligt resultat af tusindvis af års evolution.
Det med at arbejde meget alene er noget der opstod som konsekvens af de sidste 100 års industrielle udvikling med fokus på effektivisering.

Det har dog nu har udtjent sin duelighed fordi vi lever i en tid hvor digitalisering øger mængden af informationer og derfor bliver vi – hver især – klogere og klogere på et mindre og mindre fagspeciale. Derfor bliver vi mere og mere afhængige af at samarbejde med andre for at kunne træffe helhedsorienterede og nuancerede beslutninger.

Èt menneske kan ikke længere rumme al den viden og erfaring der skal til i komplekse sammenhænge.

Derfor har team arbejdsformene fået sit comeback. Og ikke nok med det – der er kommet en opdatering til teams – nemlig: High Performance Teams (HPT).
Der er store summer på spil, så det er et område, som inden for de seneste årtier har oplevet et massivt fokus og evidensbaseret dybde.

Vidste du fx godt, at:

# Et højtydende team typisk øger produktiviteten med 30% inden for 12-18 mdr
# Teamsamarbejde vil give et 34% højere afkast end ikke teambaseret
# Følelsesmæssige faktorer er 4 gange mere effektivt end rationelle når det handler om medarbejderindsats
# Teams , der rangerer højest i tillid og omsorgsfuldhed over for hinanden udkonkurrerer deres jævnaldrende med så meget som 5 gange

Vidste du også, at for at et team kan ‘high performe’, så handler det ikke om fakta, men om:

# Den følelsesmæssige tilknytning, folk imellem
Tillid, åbenhed & ærlig dialog
Fokus på indbyrdes styrker og naturlige talenter
#
 Forståelse & omsorg for forskelligheder & svagheder

Vil du gerne læse mere om fordelene ved High Performance Teams, så har jeg skrevet en artikel om det, I samarbejde med Sebastian Nybo, Erhvervspykologisk Rådgiver, foredragsholder og forfatter.
Vi holder også kurser i emnet, så DU kan lære hvordan du og dine kollegaer bliver bedre til at samarbejde og skabe resultater – med redskaber der virker.

Du kan læse artiklen herhttps://tinyurl.com/nhxujrg

Jeg afvikler også selv interne kursusforløb, som gør dig og dine kollegaer i stand til at kunne samarbejde ved netop at styrke jeres eget og teamets fundament. Et af skridtene hertil kunne være et Mindfulness kursus eller et foredrag om arbejdsglæde og forandring.

Læs mere om dig og dine kollegaers muligheder her:

Inspirationsforedrag: https://www.staytrue.dk/inspirationsforedrag/

Mindfulness kursus: https://www.staytrue.dk/virksomheder/mindfulness-kursus/

Kommenter

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste nyt

glad
10 simple ting du kan lave allerede i dag, som kan gøre dig gladere
StarTrek
Pas på din personlige integritet på jobbet
lytte oprigtigt
Bliver du på din egen banehalvdel? Konkret guide til empatisk kommunikation