Paragraf 85
Hos Walk With Me – and StayTrue tilbyder vi socialpædagogisk støtte efter paragraf 85.
Hvorfor vælge os
Socialpædagogisk støtte
– med udgangspunkt i dig
Hos Walk With Me – and StayTrue arbejder vi med bostøtte efter §85, hvor vi hjælper dig til at skabe rammerne for et godt hverdagsliv i egen bolig – alt efter dit behov og dine mål. Vores pædagogiske tilgang og metoder har fokus på at støtte dig i at skabe struktur og blive mere selvstændig i hverdagen, samtidig med at vi giver tryghed og hjælp, hvor du har brug for det.
Målgruppen for vores §85 støtte
Støtten er for borgere med:
- Betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale udfordringer
- Behov for støtte til at skabe struktur, motivation til at udføre praktiske opgaver, udøve selvomsorg og kommunikation
- Ønske om at kunne klare flere aspekter af hverdagen bedre på egen hånd
- Behov for at udvikle færdigheder og gennem omsorg og støtte at opnå et så selvstændigt liv som muligt i egen hverdag
Målet med §85 hos StayTrue
Vi ønsker, at du:Oplever øget trivsel, livskvalitet og selvværd
Kan klare stadig mere af hverdagen selv, med støtte hvor det er nødvendigt
Bor i boligform, med egen lejekontrakt, som passer til dig og dine behov – hvor du føler dig hjemme, tryg og set
Har støtte til at deltage socialt, opretholde relationer og få et meningsfuldt hverdagsliv
- Kan indgå i støtten, som altid tager udgangspunkt i de opstillede mål, som der er nået enighed om mellem dig og kommunen
Vi tilbyder en målrettet indsats i 7 niveauer
Vores socialpædagogiske støtte bliver altid individuelt aftalt i samråd med jer som kommune, ud fra den enkelte borgers behov. I kan derfor forvente et ugentligt antal støttetimer, der er målsat ud fra indsatsen, så i altid har fuldt overblik for økonomien i den enkelte sag.
For at lette vurderingen af de ugentlige støttetimer arbejder vi ud fra 7 niveauer til at kategorisere borgerens samlede situation holdt op imod den faktiske indsats, som vi erfaringsmæssigt har positive resultater med at tilbyde. Ud fra denne indledende (og løbende) vurdering pejler vi os – i samråd med jer – ind på de præcise antal ugentlige timer. Pakkerne indikerer også hvilke tiltag, såsom akutberedskab/vagttelefon, i kan forvente der skal overvejes og tænkes ind – alt efter borgerens situation og behov.
1-3 timers ugentlige støttetimer til en borger i eget hjem der har brug for hjælp til fx at tjekke eboks og få styr på feriepenge osv. Borgeren kan have brug for let støtte i eget hjem til indkøb, booking af håndværkere, interagering med boligforening, støtte til at opsøge aktiviteter osv. Borgeren er kognitivt velfungerende og i udpræget grad selvhjulpen på trods af evt. diagnoser og andre varigt funktionsnedsættende konstitutioner.
Borger er i nogen grad selvhjulpen og i egen bolig. I tillæg til pakke 1 indeholder pakke 2: Behovet for støtte kan være at bisidde ved lægebesøg/tandlægebesøg/behandlere i det hele taget, samt at deltage i møder med myndigheder, som sagsbehandlere og øvrige autoriteter. Borgeren kan være besværet af fx en mild grad af social angst, ADHD, PTSD eller velbehandlet depression.
Borger er i middel grad selvhjulpen og har brug for daglig kontakt fra en bostøtte/hjemme-hos. I tillæg til pakke 2 indeholder pakke 3: Borgeren kan have brug for hjælp til indkøb og madlavning, samt støtte til selv at foretage rengøring/affaldssortering/tøjvask. Borgeren er i eget hjem og med et rimeligt velfungerende socialt/familiært netværk og derfor ikke umiddelbart i risiko for social isolation. Denne type af borgere vil også have brug for hvad der også er inkluderet i de 2 tidligere tilbud. Derudover vil denne type borger typisk have gavn af at der tilknyttes vagttelefon, så der altid kan sikres en tryghed i dagligdagen velvidende der altid er en socialpædagogisk bostøtte at tale med.
Borger i denne kategori har brug for flere timer dagligt fordelt udover dagen. I tillæg til pakke 3 indeholder pakke 4: Det kan således være hjælp til at komme op, at blive motiveret til at komme i bad, at blive motiveret til at komme afsted på uddannelse, arbejde eller praktik. Denne type af borger vil typisk være præget af middel til langvarig dysfunktionel tilværelse med eventuel mindre afhængighed af euforiserende stoffer/medicin/selvmedicinering såsom alkohol og mad. Borgeren kan lide af spiseforstyrrelse, massiv PTSD, dybere langvarig depression, social angst, social isolation, milde personlighedsforstyrrelser, samt mild ALS og demens. Tillige kan der være behov for støtte til at udvide eksisterende netværk/relationer. Støtten kan fra dette niveau og opefter også individuelt skræddersys til at indeholde virtuelle samtaler da visse borgere i perioder kan have brug for, og gavn af, at kunne sidde i egne trygge rammer hvor fokus er på indhold og kvalitet i dialogen frem for gøremål og eksponering. Med andre ord kan angst, ressourceforbrug på at komme ud af døren m.v. overskygge og forhindre progression, hvorfor indsatsen altid tilpasses ift. hvad der sikrer optimal læring og udvikling.
Denne type af borger har brug for intensiv støtte, men kan ved denne støtte fortsat blive i egen bolig. I tillæg til pakke 4 indeholder pakke 5: Her er der tale om flere daglige besøg, samt telefonisk kontakt og tryghedsalarm/vagttelefon. Borgeren vil kunne ringe til en bostøtte/socialfaglig mentor på ethvert givet tidspunkt af døgnet i en vagtordning. Denne type af borger kan lide af mild forfølgelsesforstyrrelse, have været udsat for stalking, massiv posttraumatisk stress såsom efter hjemkomst efter militærtjeneste, indsatsstyrken i politiet eller redningspersonale. Denne type borger kan have været præget af endog massive omsorgssvigt i barndommen såsom incest, Münchausen by proxy og/eller misbrugsforældre. Borgerens kognitive evner kan pga. langvarig stress/diagnoserne i sig selv være i nogen grad nedsat, hvilket gør behovet for støtte til stort set alle interaktioner med myndigheder en nødvendighed. Borgeren er dog stadig væk så velfungerende at med denne støtte er det muligt at blive i eget hjem. Her er der også tale om et intensivt samarbejde med borgerens egen læge og hjemmeplejen, der typisk også vil finde det nødigt at konsultere borgeren flere gange dagligt.
Denne type borger har brug for en endog massiv opdækning for at kunne fungere i eget hjem. I tillæg til pakke 5 indeholder pakke 6: Borgeren har brug for fysisk tilstedeværelse af en bostøtte i en meget stor del af vedkommendes dagligdag til de fleste gøremål for at kunne sikre en selvstændighed i hverdagen og opretholde struktur og rutiner. Desuden vil der typisk være behov for at have tilknyttet en eksternt sovende nattevagt der er parat til hurtigt udkald, udover at borgeren har vagttelefon tilknyttet, så borgerens tryghedsbehov på ethvert givent tidspunkt kan honoreres. Denne type borger kan have brug for en koordinerende og samlende fast person, som vedkommende kan knytte an til og som kan følge borgeren både i private sammenhænge og kan deltage i familiefester og andre sociale sammenhænge, som ikke ville kunne muliggøres uden massiv støtte. Denne type borger vil ofte, dog ikke altid, være på en førtidspension, da vedkommendes diagnoser vil have en sådan karakter at en tilknytning til arbejdsmarkedet vil være perifert.
I tillæg til pakke 6 indeholder pakke 7: Denne type borger nærmer sig et bosted eller en institutionsplads da vedkommendes behov vil være så omfattende at der er brug for et team med glidende vagtskifte, samt psykologfaglig supervision af medarbejderne. Borgeren er dog fortsat i eget hjem og al personlig pleje samt medicinsk behandling vil naturligvis fortsat være varetaget af egen læge i samarbejde med hjemmeplejen hvortil vi altid følger lægens anvisninger. Denne type borger vil typisk have brug for ugentlige in-house (WalkWithMe) psykologsamtaler og har brug for at vide, at der altid er nogen fysisk tilstede vedkommende kan henvende sig til. Det er med andre ord ikke nok med en vagttelefon – her er der brug for one to one opdækning.
I tillæg til alle pakkerne, typisk anbefalet fra pakke 2, men særligt fra pakke 3 og opefter når støttebehovet overstiger 6 ugentlige timer, anbefaler vi rent erfaringsmæssigt, at der er en positiv gevinst og øget trivsel – og derved større progression at opnå – ved at borgeren kan være forvisset om, at der altid er en “livline” og et velkendt ansigt at ringe til, skulle der opstå akutte situationer hvor der er brug for hjælp og tryghed hos en professionel relation. Derfor har i som kommune mulighed for at tilvælge vores primære tryghedsskabende “alarmberedskab” i form af en vagt-/akuttelefon.
I tillæg til den hurtige livline i form af vagttelefon kan der i særlige tilfælde være behov for en eksternt sovende nattevagt, som også kan rykke ud til borgeren om natten skulle behovet opstå for akut hjælp og støtte. Dette tilvalg er et 6 timers tillæg, der sikrer personlig, menneskelig bemanding og tilstedeværelse for borgeren på alle døgnets timer.
Borgeren vil via sin kontaktperson kunne indstilles til observerende samtaler med en psykolog der derved hurtigt vil kunne spotte en eventuel forværring i borgerens tilstand og derved iværksætte en tidlig indsats, der kan forebygge langvarige sygdomsforløb. Af værdifuld erfaring ved vi, at der udover §85 kan opstå kritiske behov for at støtte borgerne med en tidlig indsats for at undgå tilbagefald, forværring af deres psykiske og fysiske udfordringer, samt undgå langvarig sygdom eller yderligere varig nedsættelse af borgerens funktionsniveau. I disse tilfælde kan i som kommune tilvælge denne tværfaglige “Tidlig indsats”-pakke med både adgang til og behandling af cand.psyk.’er, psykoterapeuter, samt i særdeles vanskelige tilfælde psykiatere. Der kan også i særlige tilfælde være brug for mere støttende og trivselsorienterede behandlingsformer, såsom kranio-sakral-terapi, fysiurgisk massage, diætist og psykoterapeutisk samtaleterapi. På denne måde sikrer vi, at fagligheden altid er balanceret ift. omkostningerne, så i som kommune altid kan opnå den optimale balance mellem ressourcer og faglig indsats.
Klare aftaler, konkrete mål/delmål, samt tidlig indsats:
De 7 pakker skal tænkes som en åbning til en dialog mellem dig som sagsbehandler og os som aktør omkring borgerens unikke behov og som et godt referencepunkt at arbejde ud fra for bedst muligt at kunne fastsætte det ugentlige antal støttetimer – særligt i de lange forløb hvor borgerens behov for støtte undervejs både kan stige og dale. I disse tilfælde følger vores tilbud naturligvis med så i som kommune aldrig vil opleve et overdimensioneret tilbud. Vi inddrager naturligvis også altid jer som sagsbehandlere hvis der sker ændringer undervejs i borgerens situation – så i kan være helt trygge i at vide vi altid arbejder ud fra de aftalte mål og delmål.
Vi arbejder naturligvis ud fra Voksen Udrednings Metoden (VUM) og har en række faglige kompetencer, der gør det muligt for os, at hjælpe dig som sagsbehandler/jer som organisation med at få tilpasset vores tilbud til lige netop den individuelle borger. Vi vil hertil også komme med vores forslag til hvilke indsatsmål (typisk 3 konkrete punkter) der med fordel kan arbejdes med, ud fra den enkelte borgers situation og behov. Uanset i hvilket niveau borgeren måtte have brug for støtte og i som myndighed måtte vælge, vil der for samtlige pakker gøre sig det grundlæggende element gældende, at vi altid er opmærksomme på eventuelle forværringer af borgerens funktionsniveau.
Derfor vil alle vores henviste borgere, via sin kontaktperson, kunne indstilles til observerende samtaler med en psykolog der derved hurtigt vil kunne spotte en eventuel forværring i borgerens tilstand og derved iværksætte en tidlig indsats, der kan forebygge langvarige sygdomsforløb. I disse tilfælde tilbyder vi jer som kommune mulighed for at tilvælge vores tværfaglige “Tidlig indsats”-pakke med både adgang til og behandling af cand.psyk.’er, psykoterapeuter, samt i særdeles vanskelige tilfælde psykiatere. Der kan også i særlige tilfælde være brug for mere støttende og trivselsorienterede behandlingsformer, såsom kranio-sakral-terapi, fysiurgisk massage, diætist og psykoterapeutisk samtaleterapi. På denne måde sikrer vi, at fagligheden altid er balanceret ift. omkostningerne, så i som kommune altid kan opnå den optimale balance mellem ressourcer og faglig indsats.
Graden af information tilpasses til dig som sagsbehandler:
Du har som sagsbehandler yderligere mulighed for at tilpasse graden af informationsmængde til det behov der måtte være opportunt for dig på ethvert givent tidspunkt af forløbssammenhængen.
Vi har kategoriseret vores arbejde i en systemisk form hvor du kan få månedlige opdateringer hvor kategori A er kort essens, 7-10 linjer, kategori B, mere nuanceret, mens kategori E er omfattende og nuanceret. Vi kan justere niveauet undervejs, så som sagsbehandler nævner i blot for os, om i har brug for en A, B, C, D eller E.
Om os – et fagligt stærkt team
Walk With Me – and StayTrue har formået at samle et team af ressourcestærke fagligt indsigtsfulde og omsorgsfulde mennesker. Fælles for os alle er, at vi udover vores faglige fordybelse alle har hjertet på det rette sted og VIL de borgere vi arbejder med. Vores pædagogiske metoder og fagligt forankrede tilgang til alle forløb er, at borgeren skal kunne mærke et autentisk nærvær og en tillidsmættet relation baseret på ægte nærvær. Dette gør også, at vores matchning af borger/mentor/behandlere er meget central for et succesfuldt forløb. Derfor beder vi om forståelse for, at vores visitationsfase og onboarding proces typisk er en anelse længere end normalt. Der er ikke den borger, med den baggrund eller de særlige forhold, vi ikke kan skræddersy et unikt forløb/kasse til – og ofte vil en borger i vores forløbssammenhæng kunne opnå en vis mobilitet indenfor de ovenstående 7 beskrevne pakker. Med andre ord – en borger kan godt migrere fra kasse 5 over kasse 4 til måske at slutte i kasse 3 eller 2. Vi har altid et skærpet fokus på, at sikre den mestring, den enkelte borger på ethvert givent tidspunkt måtte have, samt naturligvis også kunne understøtte en forøgelse af netop dette mestringsfelt af selvhjulpenhed, selvansvarlighed og selvledelse. På den måde sikrer vi også, at i som kommune/myndighed, altid vil få den minimale omkostning med det maksimale udbytte.
Har i yderligere spørgsmål er i naturligvis velkomne til at kontakte os.
Vores tilgang – tilpasset den enkelte
Med hjertet på rette sted:
Vi tror på, at alle kan vokse, når de mødes med respekt, tro på deres egne evner og reel valgmulighed
Indsatsen planlægges altid i samarbejde med borger og sagsbehandler, med fokus på individets mål, ønsker og ressourcer
Vi har klare mål og delmål og følger op løbende – hvis borgerens behov ændrer sig, tilpasser vi støtten.
Den enkelte vil opleve støtte, der både yder omsorg og stiller krav i forhold til udvikling – vi skaber balance mellem tryghed og selvstændighed
Kontakt os
– for at høre nærmere eller henvise en borger til socialpædagogisk støtte i eget hjem:
Mail: mentor@staytrue.dk eller tlf. 71790030.