Vi behøver ikke selv at lave ballade – det skal nok komme…

Arbejdsglæde trivselJeg holdt forleden et heldagskursus for en personalegruppe med omdrejningspunktet “Arbejdsglæde & Personlig trivsel” i Århus – og det var en skøn dag med engagerede deltagere.

Grunden til at jeg overhovedet afholder det er, at jeg ofte møder medarbejdere på mine oplæg og personlige samtaler ift. et sundt psykisk arbejdsmiljø, som ikke føler de trives. Det handler gerne om dårligt arbejdsklima, folk siger ikke godmorgen og stemningen mangler et pift, der sladres i krogene eller man har set sig irriteret på der ikke bliver handlet fra ledelsens side på de ting, der forelægges som udfordringer.

På den anden side møder jeg ledere, som oplever konflikter og kan se medarbejdere der ikke committer sig optimalt, glemmer at løfte i flok eller har udfordringer med, at de ansatte ikke har en ønsket adfærd der passer ind i at det gerne skulle glide let og fleksibelt i det daglige.

Lidt sjov anekdotisk kan man sige, at der er godt nok mange der “laver ballade” i dagligdagen, hvor det faktisk slet slet ikke behøver være sådan…hvor vi så simpelt kunne undgå de sure opstød og de interne problemer, hvis bare organisationen styrkede fokus på det sunde psykiske arbejdsmiljø.

Som en leder sagde til mig:

“Vi behøver altså ikke selv at lave ballade – det skal nok komme”

Tænk hvis vi som medarbejdere fokuserede på de ting der skulle løses ift. kerneopgaven og gav mindre negativ energi til de problemer vi selv skaber?

Det interessante er, at ingen af delene med at skabe godt samarbejde er muligt uden den enkelte medarbejder og leder har en fælles forståelse, ønske og retning for hvordan man egentlig omsætter et ønske om at være glad på jobbet, bidrage og føle sig anerkendt og en del af en tilfredsstillende sammenhæng…Det skal læres og trænes…

Derfor får deltagerne på mine trivselskurser også de konkrete effektive redskaber til at tackle og imødegå de interne udfordringer:

  • De 3 kerneprincipper til personlig trivsel
  • De 4 succesnøgler til øget medansvar
  • De 5 dræbere af et godt samarbejde

Et godt samarbejder kræver nemlig at individet tager medansvar og holder fokus på det der er vigtigst, samt at gruppen har forståelse for at udnytte forskelligheder og udviser tillid og åbenhed ift. de problemstillinger der skal løses.

Det er overraskende hvor lidt der bliver talt åbent og årligt om hvad vi gerne vil som virksomhed. Og selv de steder hvor der er en god dialog, kan det stadig være svært at varetage de udfordringer der er.
Det handler i høj grad om at forstå, at det er en proces der tager tid og at vi uanset hvor professionelle vi er, ikke kan komme udenom, at vi ER private mennesker, der har en privat historie, som har formet os og påvirker den måde vi indgår i fællesskab med andre.

Derfor gør jeg meget ud af, at inspirere og konkretisere de forskellige persontyper der kan lave ballade, samt hvordan man skiller de tre P’er ad.

Skil de tre P’er ad:

Privat, Personlig & Professionelt

For vi går ikke på job for at være venner, men for at udføre et stykke arbejde.
Men i vores moderne samfund med udviskede grænser og kulturer i opbrud, kommer vi ikke udenom, at arbejdet er blevet en stor del af ens dagligdags opfattelse af et liv med mening og indhold. Og rigtig mange har svært ved ikke at blande de to ting sammen…og det behøver man heller ikke, ikke at gøre.

Men vi SKAL som medarbejdere og ledere vide at vi ikke kan tillade os at tilsværte et arbejdsklima med vores eget private drama og ligeledes skal en leder forstå at man som medarbejder har brug for at få sat rammer for hvordan vi skal agere sammen.

ALT DETTE kan kun lykkes hvis den enkelte medarbejder og leder har redskaberne og indsigten til at arbejde med sig selv, forstår dynamikken mellem kolleger, samt opbygger den fornødne forståelse for hvordan man anvender forskelligheder, styrker og emotioner blandt hinanden på en konstruktiv facon.

Hver medarbejder skal tage et personligt ansvar for at ville løfte i flok, finde modet til at stå ved sig selv, undersøge og bevare fokus på hvorfor man holder at det man laver og fastholde egen drivkraft og motivation, så den negative energi ikke får lov at sidde fast.

På mine kurser i Arbejdsglæde, personlig trivsel og samarbejde, lærer alle derfor et fælles sprog for hvordan man kan samarbejde og drage den nødvendige omsorg for hinanden, samt styrker en positiv og opløftende kultur hvor petitesser, utålmodighed og mistillid ikke får lov at styre dagsordenen…

Slutresultatet af dette omdrejningspunkt, når jeg møder virksomhederne og deres medarbejdere og ledere, er oftest, at der skabes en enormt varm, tillidsfuld, forstående og motiverende stemning, som efterlader den enkelte med selvrefleksion, øget lyst til det gode samarbejde og fornyet arbejdsglæde….helt indefra…

Derfor vil jeg også gerne dele en udtalelse og anbefaling fra sidste gang jeg holdt mit heldagskursus til en personaledag…for det kan da kun gøre en glad indeni når det at gøre godt rent faktisk sætter sine spor…for så er sideeffekten at vi forandrer tingenes tilstand…et lille skridt ad gangen:

Sådan skriver en leder efter kurset “Arbejdsglæde & Personlig Trivsel”:

Arveprinsesse Carolines Børneasyl som er et integreret dagtilbud med 18 ansatte, havde den store fornøjelse at have et dagskursus med Martin Kirkevang.

Formålet var, at gøre arbejdsglæden endnu større, og at vi som personale fik endnu mere respekt for hinanden forskellige kunnen og ressourcer. Desuden var mit håb som leder, at personalet blev øget opmærksomme på, hvor vigtig hver enkelt medarbejder er, både i forhold til vores kerneopgave og vores arbejdsmiljø.

Inden dagen talte Martin og jeg om dagens indhold, hvor han var utrolig god til at finde frem til lige præcis det, der kunne give os et ”frisk pust” ift. vores hverdag. Hele dagen tog udgangspunkt i vores konkrete arbejdsmiljø.

Her er nogle kommentarer fra personalet efter en fantastisk og lærerig dag:

  • Fik en til at kigge indad – hvad kan jeg selv gøre? – hvad kommer jeg med?
  • En oplysende, inspirerende og givende dag, ift. alles ansvar for arbejdsmiljøet
  • Fik rigtig meget med ”hjem” som kunne bruges både på arbejde og privat
  • Dejligt at Martin brugte sig selv og sine egne erfaringer så meget
  • ”Nede på jorden”, så vi kunne bruge det i dagligdagen.

Efter vores kursus, er personalet mere opmærksomme på:

  • hvor vigtigt det er, hvordan de selv agerer som kollega
  • at vi altid behandler hinanden med ”fuld respekt”
  • hvor meget den enkelte medarbejder har af personlighed
  • at alle er en brik i det ”fælles puslespil”, og lige vigtige uanset rolle

Undertegnede kan varmt anbefale Martin Kirkevang til en super dag, hvor sundt psykisk arbejdsmiljø, trivsel og samarbejde er i fokus.”

Mette Langhein-Winther, dagtilbudsleder
Arveprinsesse Carolines Børneasyl, Århus


Hvis du som medarbejder eller leder ser dig inspireret til også at få noget mere arbejdsglæde og fokus på det gode samarbejde, så er jeg altid åben for en dialog om hvilke muligheder der kunne være.

Se mere om kurser og foredrag her:

https://www.staytrue.dk/virksomheder/foredrag-med-mening-og-glaede/

Af Martin Kirkevang
Ekspert i personlig trivsel, Foredragsholder & StayTrue Ambassadør
www.staytrue.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste nyt

glad
10 simple ting du kan lave allerede i dag, som kan gøre dig gladere
StarTrek
Pas på din personlige integritet på jobbet
lytte oprigtigt
Bliver du på din egen banehalvdel? Konkret guide til empatisk kommunikation